kritikák és filmes gondolatok

Nagytotál - Schulcz Péter filmkritikus

Nagytotál - Schulcz Péter filmkritikus

FILMKRITIKA (SPOILERMENTES): Dűne (Dune)

2021. október 22. - Nagytotál

Remélem jegyzetelsz Disney...

1_zl2zjunzxfthxk8o-76eqq.jpeg

A Dűnéről még az is hallott, aki soha nem olvasta a regényeket (mint én), vagy soha nem látta azok adaptációjára tett félresikerült próbálkozásokat. Ennyi igazából már bőven elég ahhoz, hogy elinduljon az a bizonyos hype-vonat, ami ezt a filmet az első perctől körülvette. Denis Villeneuve ráadásul legutóbb a legalább ennyire sci-fi és legalább ennyire látványos Szárnyas Fejvadász 2049-el jelentkezett, ami ugyan nem aratott osztatlan sikert, méltó folytatása volt Ridley Scott klasszikusának. Nekem speciel a 2049 az egyik kedvenc filmem, így elvárásaim a plafont verték, sőt, az elmúlt hetekben még egy kicsit el is bizonytalanodtam az egészben: „lehet egy ilyen volumenű univerzumot jól adaptálni? Véget ér hát a Dűne adaptációk átka? Nem lesz olyan érzésem, mintha egy üres bevezetőt néznék, ami csak ígérget, de nem történik semmi konkrét?”

Néhányan bizonyára így fognak érezni a Dűne után, és ez abszolút érthető. Szerencsére nekem nagyjából 10 perc kellett, hogy minden korábbi kételyemet eloszlassa ez a grandiózus űreposz, amiről már most kijelenthetem: a 2021-es év egyik legnagyobb mozija.

A történetet részletezni felesleges, ezt egyszerűen látni kell, hogy igazán fel tudja dolgozni az ember. Én sosem olvastam egy betűt sem az eredeti regényekből, de igazából pontosan így képzeltem el azokat. Legegyszerűbben talán a "Trónok harca az űrben" szófordulattal lehetne leírni a látottakat, hiszen van itt politika, szociológia, ármánykodás, kardforgatás, és egy nagyon messze nyúló történelem, aminek csak a felszínét kapargatjuk, de máris a jövő foglalkoztatja a főbb karaktereket. És ez az a fura érzés, ami miatt sokaknak egyszerűen kevés lesz ez a film. Engem viszont lenyűgöztek a folytatást megalapozó ígéretek, amelyek alaposan meg fogják nehezíteni a folytatásra való várakozást.

mv5bywewogm1m2ytzmriyi00mzazltg2ngytotu3ndyxnje3yjzkxkeyxkfqcgdeqwfybm8_v1.jpg

Ahogy Velleneuve-től vártuk, szemkápráztató látvány tárul elénk minden egyes jelenetben, akár óriási totálokról, vagy egészen közeli képsorokról legyen szó. A látványtervezés lehengerlően jól sikerült, az atmoszféra egy percre sem törik meg a játékidő alatt. Hans Zimmer pedig ismét mesterművet alkotott (ki hitte volna), a film zenéi a szívmegállítóstól a kellemesen ringatóig mindent lefednek. Mindezen elemek pedig annyira tökéletesen működnek egymás mellett, hogy sokszor elfelejtettem, hogy még mindig a moziban ülök.

Azért fogalmaztam ezúttal ennyire szűkszavúan, mert egyrészt tényleg nehéz ezt az egészet szavakba önteni, másrészt szinte lehetetlen erről a filmről spoilerek nélkül beszélni. Akár hardcore sci-fi rajongók vagytok, akár alkalmi Star Wars nézők, mindenképpen menjetek és nézzétek meg a Dűnét, ami szerintem elég hamar etalon lesz a műfajban.

9/10

 

írta: Peti

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nagytotalkritikak.blog.hu/api/trackback/id/tr4716731914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.23. 21:20:48

"aki soha nem olvasta a regényeket (mint én), vagy soha nem látta azok adaptációjára tett félresikerült próbálkozásokat."

Ha nem olvastad, akkor honnan tudod, hogy az adaptáció félresikerült? Azokat láttad? Ha pedig olvastad volna, akkor most elégedetlen lennél, mert az agyonhype-olt film csak a felét dolgozta fel, sajátos termelői filozófiát követve, a másik felét csak akkor kezdik el, ha ezt elég engedelmesen és szorgosan fogyasztja a fogyasztó.

Nagytotál 2021.10.24. 12:04:30

@Androsz: Arra utaltam, hogy filmként nem működtek. Azt, hogy adaptációként sem, elhiszem azoknak, akik olvasták. A film után mindenképpen beszerzem őket, én így szoktam adaptációk esetében.

Azzal pedig tisztában vagyok, hogy ez az első könyv fele volt, de ennek semmi köze semmilyen termelői filozófiához szerintem, egy ilyen volumenű regény szimplán így alkalmas arra, hogy elmeséljék. Én szívesen megnézek 3-at is ebből, mivel ahogy leírtam, elég jól sikerült, sőt, erre is elmegyek még egyszer, mert megéri a pénzét.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.24. 14:49:02

@Nagytotál: "Azzal pedig tisztában vagyok, hogy ez az első könyv fele volt, [...] egy ilyen volumenű regény szimplán így alkalmas arra, hogy elmeséljék."

Nem tudok visszaemlékezni másik olyan esetre, amikor csak egy fél regényt dolgoznak filmmé, és a másik felét csak ígérik, feltételesen. Akkor ez egy fél film. Örülök annak, hogy látnivalóként tetszett neked, egyszer majd talán én is látni fogom, ha nem is moziban, mert mozi többé nem fogja műsorra tűzni, a korunkban érvényes gyakorlat szerint. (Szerencsémre fiatal koromban a mozik sok régebbi filmet is vetítettek, a mai fiataloknak már nincs ilyen szerencséjük.) Pedig amikor (ha) bemutatják majd a másik fél filmet, jó ötlet volna elővenni az első felét is, de akkor már csak a tévéknek fogja a forgalmazó sugalmazni a levetítést, a moziknak nem. Ez nekem sajnos nem tetszik. Én nem szoktam hozzá ehhez a barbár termelői filozófiához, és erre a kis időre már nem is akarok. Nem baj, én élvezem a regényt, és tegnap megnéztem a minisorozat első részét. Jól esett. Van még öt. Én jól elvagyok vele. A többin nem izgatom magam.

Gyingizik 2021.10.25. 12:39:42

Csak nem a Dűne 2000-re gondolsz? Épp tegnap én is belenéztem (fenn van a jutyúbon) hát mit mondjak... Villeneuve filmjéhez képest kb. Pirx pilóta kalandjai... A karakterábrázolás és a jelmezek is.

Ferenc Éri 2021.10.25. 13:30:16

@Gyingizik: Azért az sem reménytelen, többször megnéztem. Más megközelítés, kevesebb pénz.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.25. 17:42:02

@Gyingizik: De igen, a Dűne 2000-re és a 2003-as Dűne gyermekeire, amelynek első része valójában a Dűne messiásának története. Ezek tévéfilmek, képernyőre szabott megjelenéssel, nem veszik fel a versenyt a rengeteg dollármillióból gyártott nagy mozilátványosságokkal. Viszont akik mostanában a streamerszolgáltatók emlőin lógva szívják magukba a filmélményt, márpedig sok filmbarát tesz így (természetesen csakis "eredeti" nyelven), azoknak a képernyőre szabott látvány nem lehet ellenség. Engem ebben a két minisorozatban elégedetté tesz a kiegyensúlyozott hangulatú, jó minőségű, nem kis tévéstúdiókat idéző látvány, és főleg az adaptáció gondossága. Ez még a békeévekben készült Európában, még nem volt kötelező betenni egy néger nőt egy férfiszerepbe, és azt sem kellett elhallgatni, hogy a báró nagyon homokos. A néző kap egy kellemesen tálalt, jól elmesélt történetet, döcögésmentes dramaturgiával, nem kell ráfogni azt, jobb híján, hogy kicsit unalmas, kicsit hézagos, de nagyon szép. Én élvezem. És magyarul, mert bár csudára nem korszerű, nekem ki van írva DVD-re, szinkronizálva és feliratosan is.

Egyébként az a furcsa, hogy a Villeneuve-film előzeteseiben a látvány nekem kimondottan unalmasnak ígérkezik. Egyetlen tónus az egész. Életszerűtlen. Azt hiszem, valójában az előzeteseket csinálták meg rosszul. Az előzetest látva eszembe sem jutna a moziba sietni. Elfogadom, hogy a moziban, nagy vásznon, dübörgő zajokkal lehet fenomenális élmény, én, ha nem csak egy fél film lenne, talán meg is néztem volna már, hiszen a regényt, magát a Dűnét, a folytatások nélkül, szeretem. Egyszer majd, évek múlva, megtudom talán, lemaradtam-e most valami nekem fontosról.

Gyingizik 2021.10.26. 12:26:54

Részben mindenképpen igazad van hiszen valóban vannak Hollywoodban beteg PC elvárások, melyek az általad említett példákban jelentkeztek is. De nem nyomták agyon a filmet, mint az a közelmúlt filmjeiben sokszor megtörtént (Pl. Enola Holmesban a jó öreg Holmes egy szemét hímsoviniszta, elnyomó,alak, a film összes férfi szereplőjével egyetemben. Az egyetlen pozitív férfi szereplő meg csetlő botló béna, ő Enola pasija. Sci fi példa: Starship Troopers : Heinlein hódító háborút dicsőítő művéből űr-Vietnamos háborúellenes filmet fabrikáltak a moziban.)
Kicseréltek a Dűnében egy mellékszereplőt fekete nőre, nem nagy ügy, a valóságban is vannak fekete nő ökológusok, ráadásul sivatagbolygó, indokolt (lehet) a pigmentáltság. Ez egy amcsi film, amcsi regény, ahol a nézők 40-50 %-a már rég színesbőrű.
A Harkonnen szexuális orientációjának kivétele is jogos észrevétel, de pl. Enola Holmes alapján napjainkban már az is elképzelhető lenne a filmgyárban, hogy mondjuk a meleg Harkonnenenk a jóságosak, a patriarchális, hetero Atreidesek meg a gonoszak... vagy mondjuk jó fejek az Atreidesek, de mondjuk biszexek, és Paul és Duncan néha le-le lesmárolják egymást a filmben... Mint az ifjú Superman képregényben, vagy az Árnyék és Csont c. fantasyban az egyik főszeprlő.
Ezekhez képest kaptunk egy korrekt és látványos cselekményvázlatot jó színészekkel, látványos jelenetekkel. Egysíkú a tónus? Ez igaz, de még mindig jobb mintha egy CGI színes neonos tűzijáték Marvel mozi lenne, viccesnek szánt béna figurákkal. Örüljünk, hogy legalább őszi blockbuster közelébe mehet egy olyan rendező, akinek a munkássága nyomokban az átlagtól elütő, nyomokban intellektuális jegyeket is tartalmaz - igaz, ezeket másoktól (Tarkovszkij, Antonioni) szedte össze.

Gyingizik 2021.10.26. 12:27:39

@Androsz: Nem tudom miért nem hozta a neved az előző hszben itt jelzem, hogy válaszoltam.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.26. 17:59:38

@Gyingizik: A píszískedés nem túl fontos hiba ebben a filmben, én is csak mellékesen említettem meg, mert bosszant a "genderszervilis" filmstúdiók és más cégóriások lelkes behódolása egy baromság előtt. Kynes néger nő? Hát igen, de legalább a lánya, Csani is egy kicsit néger lett, legalább eszébe jutott valakinek. A Harkonnenek elhanyagolása a filmben már rossz előjel, Herbert valószínűleg nem látná szívesen, hogy a regényét kissé kiherélték.

Az Érkezést, Villeneuve korábbi filmjét szeretem. Vele tehát nincs bajom. Az a film is végig terepszínű, jó, majdnem végig. A Dűnével is leginkább az a bajom, azt hiszem, hogy méltatlannak tűnik a kritikák és az előzetesek alapján az egy éve tartó folytonos lelkendezésre. Ez máskor is hiba volt már, Baljós árnyak, Avatar stb., nehéz vele megbékélnem.

Gyingizik 2021.10.26. 18:20:29

@Androsz: Vagy GOT. Nekem ott szakadt el a cérna amikor 3 évadon keresztül azt olvastam, hogy mozifilm szintű, miközben egyetlen folyamatos expozíció volt egyszerre csak pár szereplő mozgott egyik csoport a sivatagban a másik északon mászott...
süti beállítások módosítása